យុវជន​មិន​គួរ​ត្រូវ​បាន​បំពាក់​ដោយ «វប្បធម៌​ស្អប់​គ្នា»

loading...
យុវជនក្មេងៗជាយោធា​ខ្មែរ​ក្រហម កំពុង​ដើរ​ចូល​រាជធានីភ្នំពេញនៅថ្ងៃទី ១៧ មេសា ១៩៧៥។ AFP
ភ្នំពេញៈ «វប្បធម៌​ស្អប់​គ្នា ​(Culture of Hate)» ដែល​កើត​ចេញ​ពី​ការ​ខ្វែង​ ឬ​ភាព​ខុស​គំនិត​គ្នា​រវាង​ភាគី​ពីរ​ឬ​ច្រើន បាន​បង្កើត​ជា​បញ្ហា​នៅ​ក្នុង​ប្រទេស​ជា​ច្រើន​នៅ​លើ​ពិភព​លោក រួម​ទាំង​ប្រទេស​កម្ពុជា​ផងដែរ។
សង្គ្រាម​ហែក​ហួរ​គ្នា​នៅ​កម្ពុជា​អស់​រយៈពេល​ជា​ច្រើន​សតវត្សន៍ ការ​សម្លាប់​រង្គាល​នៅ​ប្រទេស​រ៉ូវ៉ាន់ដា​របស់​ជនជាតិ ហ៊ូតូ លើ​ជនជាតិ​ទូស៊ី​នៅ​ដើម​ទសវត្ស​ទី​៩០ និង​ការ​ប្រល័យ​ពូជសាសន៍​ទៅ​លើ​ជន​ជាតិ​ជ្វីស​របស់​ហ៊ីត្លែ ត្រូវ​បាន​កំណត់​ដោយ​អ្នក​ជំនាញ​ និង​អ្នក​វិភាគ​ជា​ច្រើន​ថា ជា​ឧទាហរណ៍​មួយ​ចំនួន​នៃ​លទ្ធផល​ចេញ​ពី «វប្បធម៌​ស្អប់​គ្នា» នេះ ហើយ​ការ​បំពាក់​នូវ​វប្បធម៌​នេះ​គួរ​តែ​ត្រូវ​បាន​បញ្ចប់ ជា​ពិសេស​ទៅលើ​យុវជន​ដែល​ជា​វ័យ​មួយ​ពោរពេញ​ទៅ​ដោយ​ថាមពល និង​ឆន្ទៈ​ងាយ​ទទួល​យក​អ្វី​ដែល​ថ្មី។
នៅ​ក្នុង​កិច្ច​សម្ភាសន៍​ជាមួយ​នឹង​និពន្ធ​នាយក​ភ្នំពេញ​ប៉ុស្តិ៍​កាល​ពី​ខែ​មុន លោក សំបូរ ម៉ាណារ៉ា ជា​សាស្រ្តាចារ្យ និង​អ្នក​ស្រាវជ្រាវ​ប្រវត្តិសាស្រ្ត​ម្នាក់​ ដែល​បាន​ចំណាយ​យុវវ័យ​របស់​ខ្លួន​ទាំង​ស្រុង​នៅ​ក្នុង​សម័យ​កាល​សង្គ្រាម​នៅ​កម្ពុជា​បាន​លើក​ឡើង​ថា ការ​បង្រៀន​ឲ្យ​យុវជន​ស្អប់​គ្នា​ទៅ​វិញ​ទៅ​មក គឺ​ជា​កត្តា​ចូលរួម​សំខាន់​មួយ​ដែល​ជំរុញ​ឲ្យ​មាន​ការ​បែក​បាក់​គ្នា​នៅ​ក្នុង​ប្រវត្តិសាស្រ្ត​កម្ពុជា។
លោក​និយាយ​ថា៖​ «ខ្ញុំ​ឆ្លង​កាត់​សង្គ្រាម ខ្ញុំ​ដឹង​ហើយ បាត់​ការ​អប់រំ មាន​តែ​ការ​ច្បាំង​យក​ឈ្នះ​គ្នា។ យុវជន​ត្រូវ​បាន​អូស​ទាញ​ចូល​ទៅ​ក្នុង​មនោគមន៍​វិជ្ជា ទៅ​ក្នុង​ព្រៃ។ លោក ប៉ុល ពត លោក អៀង សារី លោក ខៀវ សំផន ដែល​ខំ​ប្រឹង​នៅ​កំពង់ធំ ក្រចេះ កំពង់ចាម រតនគិរី យក​យុវជន​ដែល​មិន​ស្គាល់​ការ​រៀន​សូត្រ​អីផង​យក​ទៅ​អប់រំ​ទ្រឹស្តី​បដិវត្តន៍ ឲ្យ​ស្អប់ អ្នក​ភ្នំពេញ​។ ឯយុវជន​នៅ​ភ្នំពេញ​ក៏​ត្រូវ​បាន​បង្រៀន​ឲ្យ​ស្អប់​ពួក​ខ្មែរ​ក្រហម​វិញ»។
លោក​បន្ត​ថា៖​« អ្នក​ដឹក​នាំ​យុវជន​នៅ​ភ្នំពេញ​កាល​ជំនាន់​នោះ តើ​បាន​នាំ​យុវជន​ទៅធ្វើ​អី​ក្រៅ​ពី​នាំ​យុវជន​ប្រឆាំង​រដ្ឋាភិបាល? គ្រាន់​តែ​ទំនិញ​ឡើង​ថ្លៃ​ក៏​នាំ​យុវជន​ឈប់រៀន ប្រាប់​គ្រូមិន​ឲ្យ​បង្រៀន តើ​អប់រំ​នៅ​កន្លែង​ណា?»។
លោក សំបូរ ម៉ាណារ៉ា បាន​បញ្ជាក់ថា ជំនួស​ឲ្យ​ការ​បង្រៀន​ឲ្យ​ស្អប់​គ្នា យុវជន​គួរ​តែ​ត្រូវ​បាន​បង្រៀន​ឲ្យ​ចេះរួបរួម​ និង​ធ្វើ​ការ​បម្រើ​ជាតិ​ជាមួយ​គ្នា ទើប​ជា​ការ​ប្រសើរ។
យោង​តាម​ការ​ឲ្យ​ដឹង​របស់​ក្រសួង​អប់រំ ក្នុង​ចំណោម​ប្រជាជន​កម្ពុជា​ប្រាំ​នាក់ មាន​ម្នាក់​ជា​យុវជន​ដែល​មាន​អាយុ​ចន្លោះ​ពី ១៥ ទៅ ២៤ ឆ្នាំ ដែល​នេះ​មិន​អាច​ប្រកែក​បាន​ឡើយ​ពី​តួនាទី​របស់​យុវជន​នៅ​ក្នុង​នយោបាយ និង​សង្គម ក៏​ប៉ុន្តែ​ក៏​មិន​អាច​ប៉ាន់ស្មាន​បាន​ដែរ​នូវវិបត្តិ​ដែល​អាច​នឹង​កើត​មាន​បាន​ដែរ​ប្រសិន​ជា​យុវជន​ជាច្រើន​ប្រកាន់​នូវ​វប្បធម៌​ស្អប់​គ្នា​នេះ ដូច​ដែល​បាន​បង្ហាញ​នូវ​ក្នុង​ប្រវត្តិសាស្រ្ត​កម្ពុជា​នេះ។
ដោយឡែក ចំពោះ​សេដ្ឋកិច្ច​វិញ លោក ចាន់ សុផល ជា​អតីត​ប្រធាន​សមាគម​សេដ្ឋកិច្ច​កម្ពុជា និង​ជា​ នាយក​មជ្ឈមណ្ឌល​សិក្សា​គោល​នយោបាយ បាន​លើក​ឡើង​ថា វប្បធម៌​ស្អប់​គ្នា​នេះ ក៏​អាច​បង្ក​ជា​បញ្ហា​ទៅ​ដល់​ការ​អភិវឌ្ឍ​របស់​ប្រទេស​ផង​ដែរ​នៅ​ក្នុង​ពិភព​លោក​បច្ចុប្បន្ន​ដែល​ពោរ​ពេញ​ទៅ​ដោយ​ទំនាក់ទំនង​ពាណិជ្ជកម្ម​រវាង​ប្រទេស​ និង​ប្រទេស។
លោក​និយាយថា៖ «វប្បធម៌​ស្អប់​គ្នា​ដែល​បង្កើត​បាន ជា​ជម្លោះ​ទាស់​ទែង ធ្វើ​ឲ្យ​យុវជន ដែល​ជា​កម្លាំង [និង​ខួរ​ក្បាល] ចម្បង​ក្នុង​សេដ្ឋកិច្ច​ពិបាក​ធ្វើ​ការ​ ឬ​រក​ស៊ី​ជាមួយ​គ្នា ជា​ការ​ខាតបង់​មួយ​ក្នុង​សេដ្ឋកិច្ច» ព្រម​ទាំង​បាន​បន្ថែម​ទៀត​ថា នៅ​ក្នុង​ករណី​ដែល​ប្រជាជន​នៃ​ជាតិសាសន៍​ពីរ​ស្អប់​គ្នា វា​អាច​នាំ​ទៅ​រក​ការ​ខាត​បង់​កាន់​តែ​ច្រើន​ក្នុង​ការ​ធ្វើ​ជំនួញ ជា​ពិសេស​នៅ​ពេល​ប្រជាជន​ធ្វើ​ពហិការ​មិន​ប្រើ​របស់​នាំចូល​ពី​ប្រទេស​ដែល​ខ្លួន​ស្អប់។
លោក ហេង ស្រ៊ាង សាស្រ្តាចារ្យ​ទស្សនវិទ្យា និង​ជា​ប្រធាន​សមាគមន៍​ប៊ិច​កម្ពុជា ដែល​មិន​គាំទ្រ​វប្បធម៌​ស្អប់​គ្នា​នេះ​ដែរ​បាន​ប្រាប់ LIFT ​ថា អាវុធ​ដែល​ល្អ​បំផុត​នៃ​ការ​កម្ចាត់​នូវ​វប្បធម៌​នេះ គឺ​ការ​អប់រំ​ដែល​សង្កត់​ទៅ​លើ​ «តម្លៃ​រួម»។
លោក​ថ្លែង​ថា៖ «កម្ពុជា​យើង​បាន​ឆ្លង​កាត់​រួចក​ហើយ​នូវ​ការ​បង្រៀន​យុវជនឲ្យ​ស្អប់​ខ្មែរ​ក្រហម-ខ្មែរលន់ នល់ ការ​បង្រៀន​ឲ្យ​ស្អប់ជាតិ​សាសន៍​ដទៃ​ទៀត និង​ការ​បង្រៀន​ឲ្យ​ស្អប់​គណបក្ស​នយោបាយ​ដែល​ខ្លួន​មិន​គាំទ្រ...យុវជន​គឺ​ជា​ផលិតផល​នៃ​សង្គម អ្វី​ដែល​ពួក​គេ​យល់​ឃើញ និង​ធ្វើ​កើត​ចេញ​ពី​ការ​អប់រំ​ទាំង​ក្នុង​សាលា​រៀន និង​សង្គម»។
លោក​បន្តថា៖​«ការ​អប់រំ​ឲ្យ​យុវជន​ទទួល​យក​តម្លៃ​រួមគឺ​ជា​ថ្នាំ​ព្យាបាល​នូវ​ជម្ងឺសង្គម​មួយ​នេះ។ តម្លៃ​រួម​គឺ​ជា​តម្លៃ​ពិត​ដែល​មិន​បម្រើ​ភាគីខាង​ណាមួយ [មាន​តម្លៃ​នៃ​ប្រយោជន៍ជាតិ​ជាដើម]។ យើង​ត្រូវ​តែ​រៀបចំ​វា​តាំង​ពី​យុវជន​នៅ​ជា​កុមារ ចាប់​ផ្តើម​ចេញ​ពី​គ្រួសារ សង្គម និង​ថ្នាក់​រៀន មិន​ត្រូវ​បង្រៀន​ពួក​គេ​ឲ្យ​ស្អប់ ចង​កំហឹង ហើយ​ក៏​មិន​ត្រូវ​បង្រៀន​ពួក​គេ​ឲ្យ​យល់​ឃើញ​ថា គេ​កើត​នៅ​ក្នុង​ពូជសាសន៍​ដែល​ជា​សត្រូវ​នឹង​ជាតិសាសន៍​មួយ​ទៀត​ដែរ ជាពិសេស​ត្រូវ​អប់រំ​ពួក​គេ​ឲ្យ​យល់​ពី​តម្លៃ​ និង​ផល​ប្រយោជន៍នៃ​ការ​មិន​មាន​ជម្លោះ​ទាស់​ទែង​គ្នា»៕

ប្រភព៖ PostKhmer
Share on Google Plus

About Unknown

loading...
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment